Alle på Ærø kan nu blive andelshavere i Ærø Borgerenergifællesskab. Derfor invitereres til informationsmøde – torsdag d. 28. maj 19-21 i Rise Minihal hvor muligheden vil blive præsenteret.

Da aftalerne er på plads med elhandler og administration og systemet er blevet prøvekørt, bydes der nu ind til at alle interesserede kan blive andelshaver i Ærø Borgerenergifællesskab.

I Rise minihal vil der være mulighed for at høre mere om energifællesskabet, stille spørgsmål og få information om baggrund for projektet, andelshaverskab, økonomi og skift af elhandler.

Lokal grøn energi på lokale hænder

Alle øens borgere, virksomheder og lokale aktører kan nu blve til at blive en del af et fælles energifællesskab med fokus på lokal, grøn og bæredygtig energiforsyning.

Målet er at skabe større lokal kontrol over energien, styrke den grønne omstilling og sikre, at mere af værdien fra den vedvarende energi bliver på Ærø.

Ved at samle produktion og forbrug af lokal grøn strøm ønsker energifællesskabet at skabe en mere stabil, fair og gennemsigtig energiforsyning til gavn for både medlemmerne og lokalsamfundet.

Lokal energi – lokalt ejerskab

Ærø Borgerenergifællesskab blev etableret i 2023 som et andelsselskab (A.M.B.A.) i samarbejde med blandt andre Ærø Kommune, lokale fjernvarmeselskaber, Ærø Fonden, Ærø Energi- og Miljøkontor samt andre lokale aktører.

Siden stiftelsen har der været at arbejdet på at finde de rigtige partnere til at igangsætte fællesskabet og sikre den bedste at fremme lokal produktion, lagring og deling af vedvarende energi på Ærø. Initiativet skal samtidig understøtte ønsket om at styrke Ærø som energi-ø og skabe større balance mellem lokal energiproduktion og lokalt forbrug.

Som andelshaver får man mulighed for:

  • at forbruge lokalproduceret vedvarende energi
  • at dele overskudsstrøm fra egne solceller eller andre energikilder med fællesskabet
  • at få medindflydelse på energifællesskabets elpriser, udvikling og prioriteringer
  • at bidrage aktivt til den grønne omstilling og Ærø som energi-ø

Samarbejde med fælles elhandler

For at kunne dele energi internt i energifællesskabet har Ærø Borgerenergifællesskab lavet et samarbejde med elhandleren Keima APS, som håndterer køb og salg af strøm samt energidelingen i fællesskabet.

Som andelshaver skifter man til elhandler Keima så det fælles strømforbrug og produktion blive koblet direkte til fællesskabets grønne ambitioner. Det fælles setup gør det muligt at koordinere lokal produktion og forbrug af strøm, så energien udnyttes bedst muligt og kommer flest muligt til gavn.

Overskud i energifællesskabet bliver i fællesskabet og kan anvendes til blandt andet;

  • etablering af nye vedvarende energianlæg
  • udvikling af energilagring og ladestandere
  • fair og konkurrencedygtige elpriser for andelshaverne
  • lokale initiativer, der styrker den grønne omstilling på Ærø

Vi håber, at mange vil møde op og høre mere denne mulighed og allerhelst at mange vil være med og sammen med os udvikle et lokalt, bæredygtigt energifællesskab med energien på lokale hænder.